accountaccountbagbagzalando logomenu

KAIKKI SUOMEN SUOSIKKIMERKIT

AINA ILMAINEN TOIMITUS JA PALAUTUS

100 PÄIVÄN PALAUTUSOIKEUS

Maailman eleganteimmat kaupungit
ELEGANTTI
adjektiivie·le·gant·tielegantti
viehättävä ja tyylikäs ulkonäöltään tai tavoiltaan

Maailman eleganteimmat kaupungit

Me Zalandolla tiedämme, että eleganssia ei voi ostaa. Kyseinen ominaisuus on jotain paljon hienovaraisempaa ja vaikeammin määriteltävissä. Trendit vaihtuvat, mutta todellinen eleganssi on aina tyylikästä. Mutta mitä eleganssi oikeastaan tarkoittaa? Entä mitkä kaupungit heijastelevat sitä parhaiten?

Eleganssilla on monia kasvoja aina Wienin mahtipontisesta konserttitalosta Ranskan Rivieran eleettömän hienostuneeseen tunnelmaan. Kyse ei ole vain ihmisistä, vaan myös itse kaupungeista ja niiden ainutlaatuisesta arkkitehtuurista sekä kulttuurimaisemasta, jotka tekevät kohteesta elegantin. Eleganssia ei voi ostaa, mutta silti muotiin ja turismiin käytetään joka vuosi miljardeja dollareita, joilla tavoitellaan mahdollisimman laadukkaita elämyksiä. Eleganssin salaisuus piilee siinä, että se on saavutettavissa vaikkapa heilauttamalla huivia juuri oikealla hetkellä, syömällä eväitä kauniissa puistossa tai nauttimalla lasillinen laadukasta punaviiniä. Kyse on hyvästä mausta, asenteesta ja siitä, että tuo itsestään parhaat puolet esiin.

Vaikka eleganssin määritelmä onkin monitahoinen, mieleesi saattaa välittömästi tulla muutamia kaupunkeja tämän sanan kuultuasi. Kysyttäessä miksi, useimmat ihmiset kokevat sen kuitenkin vaikeaksi selittää – “Niin se vain on!” Laitoimme ennakkokäsityksemme testattaviksi ja käytimme tutkimusaineistoa määritelläksemme ja arvioidaksemme, mitkä ovat maailman eleganteimmat kaupungit.

Valitsimme ominaisuuksia kolmessa avainkategoriassa pisteyttääksemme listallamme olevat 80 kaupunkia: Muotiin liittyvät tekijät, urbaanit tekijät ja saavutettavuus. Tutkimme tuhansia kaupunkeja ja valitsimme 400 paikkaa, joita pidetään laajalti elegantteina joko muodin tai arkkitehtuurin suhteen. Laitoimme ne sitten arvojärjestykseen olennaisten tekijöiden mukaisesti ja saimme tulokseksi 80 eleganteinta kaupunkia, joista jokaista pidetään maailmanluokan vierailukohteena.

Arvioimme, että sijoittuakseen korkealle vertailussa kaupungissa pitää olla menestyvää muotia, kulttuurisesti ja historiallisesti merkittävää arkkitehtuuria, suuri vetovoima matkailijoiden keskuudessa, sekä houkutteleva saapumispaikka, kuten upea lento- tai rautatieasema, koska ensivaikutelma on tärkeä! Uskomme vahvasti myös siihen, että eleganssilla ei ole mitään tekemistä ihmisen varallisuuden kanssa. Arvioitujen kaupunkien saavutettavuus kertoo, kuinka edullisia elegantin elämäntyylin mahdollistavat asiat ovat verrattuna elinkustannuksiin ja paikalliseen ostovoimaan. Kaupungin on myös sijoituttava korkealle asiantuntijakyselyssämme, jonka olemme lähettäneet yli 5000 muodin ja arkkitehtuurin asiantuntijalle ympäri maailmaa. Tulokset paljastavat vuoden 2017 ratkaisevasti eleganteimmat kaupungit.

Zalandosta: Zalando on muodin verkkokauppa ja edelläkävijä, joka toimittaa muotia miljooniin koteihin ympäri Eurooppaa. Zalando tarjoaa asiakkailleen runsaan valikoiman eri brändien tuotteita 15 Euroopan maassa.

Lisätietoa tutkimuksesta ja metodologiasta löydät alta:

Lataa tutkimus

Tutustu metodologiaan

Maa
Muotikoulut
Muodin keskus
Muotitoimittajien näkemykset
Kaupungin vetovoima
Saapumispaikka
Arkkitehtuuri
Siisteys
Arkkitehtialan toimittajien näkemykset
Edullisuus
Lopullinen tulos
Muodikkuus Kaupunkimaisuus Edullisuus Tulos
Maa
Muotikoulut
Muodin keskus
Muotitoimittajien näkemykset
Kaupungin vetovoima
Saapumispaikka
Arkkitehtuuri
Siisteys
Arkkitehtialan toimittajien näkemykset
Edullisuus
Tulos
Näytä kaikki tulokset

Metodologia

Valitsimme yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa 400 kaupunkia, joita pidetään laajalti elegantteina joko muodin tai arkkitehtuurin suhteen. Laitoimme ne sitten arvojärjestykseen olennaisten tekijöiden mukaisesti ja saimme tulokseksi 80 eleganteinta kaupunkia.

Annoimme kaikille valintatekijöille pisteitä nollan ja viiden väliltä saadaksemme kattavan tuloksen, joka sisältää kaikki eri kategoriat.

Kaikki valintatekijät muodostavat osan yhdestä kategoriasta: Muodikkuus, kaupunkimaisuus ja saavutettavuus. Edellä mainitut kategoriat saivat kukin eri painoarvon. Muodikkuuteen liittyvät valintatekijät saivat 50-prosenttisen painotuksen. Kaupunkimaisuuteen liittyviä tekijöitä painotettiin 40-prosenttisesti ja saavutettavuutta 10-prosenttisesti.

Kunkin kaupungin lopullinen tulos on siten seuraava:

Lopullinen tulos = 50 % muoti + 40 % kaupunkimaisuus + 10 % saavutettavuus

Lataa tutkimustulokset

Muodikkuuteen liittyvät valintatekijät

Muotikoulut

Muotikoulujen pisteet saatiin laskemalla kunkin kaupungin muotikoulut, jotka esiintyvät kansainvälisissä vertailuissa, samoin kuin kaikkien metropolien alueilla sijaitsevat muotikoulut, jotka esiintyvät maantieteellisissä hakemistotietokannoissa. Niille muotikouluille, jotka sijoittuivat parhaiten kansainvälisissä vertailuissa, annettiin kaksinkertainen painoarvo.

Muodin keskus

Muodin keskusten pisteet määräytyivät tärkeimpien muotitalojen, suunnittelijoiden, muotiviikkojen, muotinäytösten, esitysten ja muiden, kaupungissa vuosittain järjestettävien yleisten tapahtumien lukumäärän mukaan. Lisäksi muodin keskusten saamiin pisteisiin vaikutti se, kuinka monta maailmankuulua muotisuunnittelijaa on asunut ja työskennellyt näissä kaupungeissa.

Muotitoimittajien näkemykset

Saadaksemme muodin asiantuntijoiden pisteet pyysimme yli kahta tuhatta muotitoimittajaa asettamaan kaikki tuntemansa kaupungit paremmuusjärjestykseen viisipisteisellä asteikolla niiden eleganssin perusteella.

Kaupunkimaiset valintatekijät

Kaupungin vetovoima

Kaupunkien vetovoima vierailijoiden silmissä arvioitiin laskemalla yöpyjien määrä vuodessa viimeisimpien käytettävissä olevien tietojen mukaan. Tiedot saatiin YK:n Maailman kauppajärjestöltä ja paikallisilta matkailualan neuvostoilta.

Saapumispaikka

Saapumispaikat otettiin mukaan vertailuun, koska lento- ja juna-asemat vaikuttavat merkittävästi ihmisten ensivaikutelmiin uudesta kaupungista. Tämän kategorian pisteet laskettiin käyttämällä maailmanlaajuisia liikenteen solmukohtien ranking-listauksia ja netin asiakasarviointeja.

Arkkitehtuuri

Arkkitehtuurin pisteet saatiin laittamalla kukin kaupunki paremmuusjärjestykseen sen mukaan, kuinka paljon UNESCOn kulttuuriperintökohteita, museoita, oopperataloja, konserttihalleja ja suojeltuja rakennuksia siellä on kaupungin pinta-alaa kohden.

Siisteys

Siisteyspisteet laskettiin vastavuoroisesti eri kyselytutkimusten tulosten perusteella. Nämä kyselytutkimukset koskivat kunkin kaupungin asukkaiden käsityksiä oman kaupunkinsa saastetasosta ja siisteydestä.

Arkkitehtialan toimittajien näkemykset

Saadaksemme selville asiantuntijoiden käsitykset arkkitehtuurista, pyysimme yli kahta tuhatta arkkitehtialan toimittajaa asettamaan kunkin kaupungin paremmuusjärjestykseen viisipisteisellä asteikolla kaupunkien arkkitehtuurin eleganssin perusteella.

Edullisuus

Edullisuus

Edullisuus asetti kaupungit paremmuusjärjestykseen sen perusteella, kuinka edullinen kukin kaupunki on asukkailleen sen ostovoimapariteetin mukaan. Lisäksi tulokseen sisällytettiin useiden eleganttiin elämäntyyliin liittyvien esineiden ja asioiden hinnat (teatteriliput, laadukas pöytäviini, korkealaatuiset jalkineet ja niin edelleen). Tutkimusryhmän pyrkimyksenä oli kvantifioida, missä kaupungeissa kulttuuri ja muoti ovat parhaiten asukkaiden saavutettavissa.