Brand Diaries

Uusin silmin

Uudistetut klassikot elävöittävät Leviksen viimeisintä unisex-mallistoa.
 

Yves Saint Laurent on sanonut toivovansa, että hän olisi keksinyt farkut: ”Ne ovat ilmaisuvoimaiset, vaatimattomat, seksikkäät, yksinkertaiset – kaikkea, mitä toivon vaatteideni olevan.” Ranskalainen muotisuunnittelija ymmärsi hyvän päälle. Samat piirteet näkyvät edelleen Leviksissä edelleen siellä työskentelevien nerokkaiden ihmisten ansiosta.

1873 perustettu Levi’s ei alun perin ollut muotimerkki. Perustaja Levi Strauss suunnitteli farkut, farmarihousut, työvaatteiksi maanviljelijöille ja rakennustyöntekijöille. Kun James Dean ikimuistoisesti piti merkin alkuperäisen patentin mukaan nimettyjä 501-mallia Nuori kapinallinen -elokuvassa, farkut olivat jo valloittaneet muotimaailman. Pian kaikki Marilyn Monroesta Bruce Springsteeniin pukeutuivat paksuun, kestävään farkkukankaaseen.

 

Nykyisin Levi’s on koko kansan merkki. Yritys on pysynyt uskollisena juurilleen keskittymällä edelleen korkealaatuisiin farkkuihin, mutta luo uutta rikkomalla rajoja. Viimeaikaisten yhteistyömallistojen erikoiset farkut Vetementsin ja Junya Watanaben kanssa ovat tästä hyviä esimerkkejä ja uusin mallisto Altered jatkaa samalla linjalla.

”Historiamme inspiroi meitä valtavasti [...] se on tukeva perusta toiminnallemme”, Leviksen suunnittelusta vastaava johtaja Jonathan Cheung sanoo. ”Halusimme leikitellä Leviksen klassikoilla. Jotta brändi voi puhutella kaikkia, sen on muututtava yhteiskunnan mukana. Luovuus on tutkimusmatka ja se näkyy selvästi Altered-mallistossa, jossa klassiset farkut nähdään uusin silmin.”

Uuden malliston yksi tärkeimmistä vaatteista on farkkutakki, jota on tuunattu uudennäköiseksi: helma on päärmäämättä, eikä siinä ole kaulusta. Cheungin mukaan se voi hyvinkin osoittautua malliston suosituimmaksi vaatekappaleeksi.

501 on myös saanut kasvojenkohotuksen. Vaaleana, tummana tai mustana saatavien farkkujen nahkalappu on otettu pois vyötärönauhalta ja saumat käännetty sivuista taakse, mikä pidentää jalkoja. Mallistosta löytyy myös 510 ja 511-mallit, joiden lahkeiden käänteet on purettu auki, vajaamittaisia farkkuja miehille ja leveälahkeisia naisille.

 
 

Malliston pohjana on käytetty tuttujen klassikkomallien kaavoja, jotka takaavat Leviksen oman tyylin, mutta samalla asiakas saa jotain uudenlaista. ”Altered-mallistosta on tarkoitus tulla mieleen alkuperäiset levikset. Ne tuntuvat tutuilta, mutta samalla tuttuus on viety pois ja sitä on muokattu erilaiseksi. Vanhan ja uuden yhdistelmä tekee kokoelman vaatteista mielenkiintoisia”, Cheung sanoo.

Levi's on onnistunut vakuuttamaan muotivaikuttajia Alexa Chungista Lordeen ja Chance the Rapperiin. Chung onkin aikaisemmin ihaillut, miten Levi’s on onnistunut pysymään ikivihreänä klassikkona ja samalla olemaan trendien aallonharjalla. Hän on oikeassa. Sekoittamalla uutta ja vanhaa Levi’s on saavuttanut ja onnistunut pitämään kiinni asemastaan kaikkien vaatekaappeihin kuuluvana brändinä.

Suosikkimme