Brand Diaries

Under Armour: Unlike Any

Urheiluvaatemerkki juhlistaa naisia uudessa upeassa kampanjassaan.
Pikajuoksun maailmanmestari Natasha Hastings
Pikajuoksun maailmanmestari Natasha Hastings 

Ai miten niin et voisi olla diiva ja liikkua valonnopeudella? Pikajuoksun maailmanmestarille Natasha Hastingsille, joka tunnetaan myös "400 metrin diivana", muoti ja urheilu kulkevat käsi kädessä. Rion olympialaisissa vuonna 2016 läpimurron tehnyt urheilija erottuu joukosta tulipunaisen huulipunansa ja vaaleaksi värjättyjen hiustensa ansiosta. Hänen tyylinsä on raju, voimakas ja huomiota herättävä. Ehkä juuri siksi hän on yksi Under Armourin "Unlike Any" -kampanjan uusista kasvoista.

Hastingsin nimeä ei suinkaan ole aina liitetty Under Armouriin, eikä myöskään muita naisia, sillä alun perin baltimorelaisen jalkapalloilijan perustama brändi oli suunnattu miehille. "Boys only" -ajat ovat nyt ohi ja nykyään merkki juhlii naisia ja naiseutta.

Pohjois-Amerikkalainen Under Armour inspiroitui tästä. Merkki yhdistetään enimmäkseen miesurheilijoihin, mutta se julkaisi ensimmäisen naisille suunnatun kampanjansa Will what I want vuonna 2014. Hastingsin kaltaiset keulakuvat esittelevät uudella tavalla vahvan naisen. Hän on tyylikäs ja elegantti, mutta samalla vahva ja voimakas. Viime vuonna julkaistu uusi kampanja Unlike Any korostaa naisten vahvuutta ja kauneutta.

”Tämä kampanja on uusi luku, jossa kerromme urheilijoidemme tahdonvoimasta”, sanoo Under Armourin varapääjohtaja Jacques Attica. ”Kaikki kuusi urheilijaa ovat saaneet parikseen runoilijan, jotka ovat kirjoittaneet heille ainutlaatuiset runot. Näin olemme yhdistäneet saumattomasti taiteen, urheilun ja muodin odottamattomalla tavalla.”

Lopputulos on vaikuttava. Hastings on pukeutunut uuteen painijaselkäiseen Break of Dawn -toppiin ja caprimittaisiin Run True Printer -urheilutrikoisiin. Tyylin viimeistelee punainen huulipuna, jota runoilijapari Dominique Christine kutsuu sotamaaliksi. Stunttinainen Jessie Graff esittää painovoimaa uhmaavia stuntteja Under Armourin vaatteissa. Kampanjan naiset ovat voimakkaita ja täysin omanlaisiaan.

© Zalando

Pääsuunnittelija Katherine Williamsin mukaan Under Armour on ottanut suuria harppauksia urheilun ja muodin yhdistämisessä.

”Tunnemme asiakkaamme päästä varpaisiin. Suunnitteluprosessi oikeastaan alkaa naisen vartalon kunnioittamisesta”, Williams sanoo. ”Urheilijamme Misty, Jesse, Alison ja Natasha uskovat, että kun näyttää hyvältä, tuntee olonsa hyväksi, jolloin suoritus on parempi. Me kunnioitamme naisten vartaloita ja varmistamme, että kaikkien eri lajien urheilijat tuntevat olonsa loistavaksi ja näyttävät siltä myös. Se saavutetaan tasoittamalla saumoja ja käyttämällä kankaita, jotka tukevat oikealla tavalla.”

Under Armour on luonut vaatteita, jotka sopivat niin salilla käymiseen kuin työmatkoillekin. Malliston tärkeimpiä vaatekappaleita on Misty Copelandin nahkatakki, joka ei kuulu normaalin salivarustukseen, mutta jonka ansiosta näytät matkalla tyylikkäämmältä. Mallistoon kuuluu myös rintaliivitoppeja ja taskulliset armour clutch -urheiluliivit, jotka Harlem Clubin juoksijalla Alison Desirillä on päällään kampanjassa. Liivit ovat Williamsin lempiluomuksia. On hienoa, että pitkän matkan juoksijat kuten Desir voivat laittaa liivien taskuihin avaimet puhelimen ja muut tarpeelliset tavarat ilman, että heidän on mahdutettava niitä rintojensa väliin. Tämä on yksi esimerkki siitä, miten Under Armourin innovatiiviset ‎treenivaatteet voivat olla samalla muodikkaita ja käytännöllisiä.

Merkin matka alkoi entisen jalkapalloilijan turhautumisesta hikisiin paitoihin, jonka jälkeen se on nopeasti vakiinnuttanut maineensa uudenlaisten urheiluvarusteiden valmistajana. Under Armour on luonut itselleen entistä leveämmän markkinaraon kilpaillulla alalla, mikä on osittain Unlike Any -kampanjaan ansiota.

Ota tyyli haltuun