Mikä erottaa designerverkkarit käyttömuodista?
Eksklusiivinen design, kankaan laatu ja hinta. Huippumerkeillä on usein vuosikymmenien pituiset perinteet suunnittelussa ja pääsy ainutlaatuisiin kankaisiin. Nousevilla suunnittelijoilla on ehkä vielä enemmän vapautta luoda uudenlaisia tulkintoja. High-street-brändit puolestaan pitävät kiinni hyväksi havaituista kaavoista, vakiintuneesta muotoilusta ja helppokäyttöisistä kankaista.
Onko verryttelypuvuissa joitakin must have -ominaisuuksia?
Niiden tulee olla joustavia – on esimerkiksi hyvä, jos niissä on kaksisuuntaiset vetoketjut tai säädettävät helmat sekä takissa että housujen vyötäröllä. Tässäkin on kyse tasapainoilusta: yksityiskohtia ei saa olla liikaa, vaan niiden pitää tukea käyttömukavuutta ja helppoa liikkumista. Niistä tulee painajainen, jos erilaisia ominaisuuksia on liikaa.
Kerro työprosessistasi, kun suunnittelet STAMMille uuden verryttelypuvun?
Suunnitteluprosessini lähtee useimmiten liikkeelle tunteesta tai asioista, joita haluan ilmaista. Kuuntelen aluksi musiikkia ja sitten alan työstää kangasta. Joskus kangas on ensimmäinen askel, mutta taustalla vaikuttaa aina halu tehdä jotain uutta ja antaa sille puettava, toiminnallinen muoto.
Missä tilanteissa käytät itse verkkareita?
Ensimmäisenä koulupäivänäni minulla oli Reebokin vaaleanpunaiset, valkoiset ja vihreät verkkarit, ja olin onneni kukkuloilla. Nykyään sekoitan ja yhdistelen. Suunnittelemani verryttelyasut muodostavat sillan urheilullisuuden ja freesin tyylin välille, ja ne voi stailata mihin tahansa tilaisuuteen.
Mitä brändejä rakastat juuri nyt?
Haluaisin koko Vivienne Westwoodin asustemalliston ja Wales Bonner x adidas -verryttelypuvun. Tämän haastattelun ansiosta aloin kaivata 70-luvulta peräisin olevaa adidaksen vintage-verkkaripukuani, joka hukkui jonnekin matkan varrella.